السبت، 25 مايو 2013

ثلاثة مشاهد من فيلم النهضة!!

المشهد الأول:


مرسي مخاطبا زوجته: افتحي التليفزيون واندهي العيال ح يعيدوا الخطاب بتاعي النهاردة وح يجيبوا الحته بتاعتي وانا عامل منفعل وبشاور بصباعي..
ـ يجلسون جميعا أمام التليفزيون ـ
مرسي: بس. بس. الخطاب ح يبدأ أهه..
ـ فجأة النور يقطع ــ
الجميع في نفس واحد:
يوووووه.....الله يخربيتك يامرسي!!


المشهد الثاني:



هي: هي ماما خارجة مسهمه كدا ليه وبكلمها مش بترد عليه؟!
خطيبها: هي مامتك كانت هنا؟!!!!!!
هي: أيوه كانت داخلة بصينية الشاي لما النور قطع وأنا خرجت أجيب شمع!
هو: هو مش انتي اللي كنتي....... ــ في سره: يانهار أسود!!
هي: كنت ايه؟!!
هو: لا.. لا.. مفيش حاجة.....
هي ـ بدلال ـ : مش ح تقولي بقي ع الحاجة اللي كنت بتتحايل عليه أغمض عينيه عشان تقولهالي.. والنور قطع وملحقتش تقولها...
هو: بعدين.. بعدين.. أنا لازم امشي قبل النور مايجي.. الله يخربيتك يامرسي!!


المشهد الثالث:



مرسي يجلس في غرفة المعيشة يرتدي بنطلون بيجامة مخطط وفانلة بحمالات وطاقية زعبوط علي رأسه ويمسك شيئا ما في يده..
مرسي بعصبية: 100 مرة قلت محدش يهوب ناحية التليفزيون ولا يلعب في القنوات
النهاردة بالذات..
صوت مراته من الداخل: اجري يابني اظبطله القناة مش ناقصين وجع دماغ!
ابنه: حضرتك اللي انت ماسكه ده دا ريموت التكييف........!!
مرسي: طب يالمض شوف ريموت الريسيفر فين واظبط القناة بسرعة ميعاد البرنامج قرب.. ومش عايز نص الحلقة تفوتني زي المرة اللي فاتت..
ابنه: ادي ياعم القناة اهه.. اي خدمة..
مرسي: استني رايح فين؟!..
اجري هات لفة اللب والسوداني اللي انا كنت جايبهم معايا امبارح..
ابنه: اصل.. اصل..
مرسي : اصل ايه؟!! اتسليت عليهم كالعادة انت واخواتك؟!!
ابنه: ماهو.. اصل...
مرسي: ماهو ايه ونيلة ايه..
طب إجري قول لأمك تحمرلنا شوية قريدس م اللي ادهوملي في روسيا
ابنه: قــريــ......... ايه؟!!
مرسي: قريدس يابني آدم!! في الأكياس الصغيرة اللي كنت جايبها معايا من روسيا
ابنه: آه.. دا تلاقينا وديناه مع الحاجات اللي راحت لهشام قنديل..
مرسي: لهشام قنديل!! ليه بقي ان شاء الله؟!!
ابنه: مش انت قولت الحاجات اللي نشك ان فيها دهن خنزير نبعتها لهشام قنديل!!
مرسي: دهن خنزير في القريدس؟!! اعمل فيك ايه.. امشي غور قول لأمك تقلي شوية بطاطس..
ـ ابنه يهم بالانصراف ـ
مرسي يكلم نفسه: مش عارف الواد ده طالع غبي لمين!!!
مرسي مخاطبا ابنه مرة اخري: استني!! نبه عليها لو حد اتصل م الرياسة تقوله اني نايم..
ابنه: طب لو المرشد أو الباشمهندس..
مرسي: مش ح يتصلوا ياناصح..
ابنه: ولو فرضا اتصلوا يعني نقولهم ايه؟!..
مرسي: مش ح يتصلوا بقولك.. تلاقيهم بيتفرجوا ع الحلقة مع بعض هما ومكتب الارشاد كله.. مش ممكن يفوتوا الحلقة.. ياله بقي اجري غور قول لأمك اللي قولتلك عليه..
ـ ابنه يغادر ـ
مرسي يكلم نفسه: البرنامج قرب يبدأ أهه.. هههههه.. الأسبوع ده انا كنت عامل كام حركة كده في لقاء الجنود والخطاب بتاع تحريرهم أما أشوف ح يقول عليهم ايه.. هههههه.. مش قادر.. يابن اللذينة يـا بـاسـم.. مش قادر ح اموت م الضحك حتي قبل البرنامج ما يبدأ..هههههههههههههههه
ــ** فجأة النور يقطع** ــ
مرسي: ايه ده؟!! ايه ده؟!! ياولاد الـ@#$%&^*#$@! دا استقصاد.. استقصاااد.. الله يخربيتك يامرسي!!


أبوذكري..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق